fredag den 2. september 2011

Første del af mit Afrikanske eventyr!

Hej Folkens!

Så er vi kommet godt til rette her i Cape Town! Nu har jeg omsider fået taget mig sammen til at skrive noget på denne blogg. Så her kommer der en længere update må man sige! Skal nok blive bedre til at skrive løbende:-)   

Vi har flyttet i en super fin lejlighed på Roeland street, midt i centrum. Vores bygning heder HIP HOP PLAZAJ Vi har en egen dør mand som heder Jack, han er rigtig sød! Jeg har aldrig boet i så fancy lejlighed før, det skulde jeg lige til Afrika for at gøre. Byen er så smuk med Table mountain og Lionshead som omringer hele byen. Fra vores lejlighed kan vi se skyerne vælte rundt fjeld toppene, det er helt magisk i solnedgang. Det er vinter her og meget koldere en vi nogensinde havde forestillet os! Hade slet ikke pakket tøj til dette klima. Det er generelt meget koldt indenfor alle steder her nede, vores lejlighed er et køleskab. Brrr... jeg glæder mig til foråret kommer her i slut september. Om 2 mnd brokker jeg mig nok over hvor varm det erJ 

Vi er 10 pædagogstuderende her nede nå, tre af dem bor i bygningen lige ved siden af os. Der er rigtig søde, og Mikkel og Maria arbejder det samme sted som mig, så vi følges til arbejdet hverdag. Nede på gaden har vi en cafe (Mugged) hvor vi kan gå gratis på internet, så det er blevet et hyggelig mødested for os seks der bor på gaden her. 

Jeg tror jeg vil skrive på dansk her inde, da det er det nemmeste for mig i forhold til at det er dansk jeg skriver i skole sammenhæng. Jeg kommer nok til at bruge meget af det jeg skriver i mine månedsbreve til skolen her inde også. Men I nordmænd kan jo godt læse dansk, så jeg håber det går. 

Tre uger på Lean to live!
Nu har jeg været tre uger på skolen. Det er så svært at beskrive alt som har sket siden jeg startet. Jeg er gået fra at være  i en lille chok tilstand over lærerens metoder, til at have en meget større forståelse for hendes metoder når jeg ser det i den kulturelle kontekst jeg står i. Jeg vil starte med at fortælle lidt om det sted jeg er i praktik.

Jeg er på en skole som er drevet af Salesian Institute, en katolsk organisation som har mange forskellige projekter i hele Sydafrika. I Cape Town har de en stor gammel bygning midt i centrum som rummer fire projekter: Learn to live, 16+ Outreach project, Don Bosco Hostel, Samsung Real Dreams Youth Employment Skills (YES).

Projekterne:
Learn To Live er den skole hvor jeg arbejder. Det er en skole for udsatte unge i alderen 10-17 år, det er primært drenge på skolen men der er også nogen få piger. Mange bor på shelter rundtomkring i byen da de har stukket af eller smidt ud hjemmefra. De kommer ofte fra en af de mange Townships der ligger udenfor byen.  Der er også mange af drengene som bor hjemme, men de kommer fra nogle hårdt socialt belastede familier med misbrug, vold, fattigdom og arbejdsløshed. Ofte bor de med kun en af forældrene, eller hos deres bedstemor fordi forældrene ikke har haft resurser til at tage sig af dem. De fleste af drengene har gået i almindelige skoler (mainstrem schools), men er blevet smidt ud fra det offentlige skolesystem på grund af dårlig opførsel. Så det er ballademagerne som er på Learn To LiveJ Skolen besår af 4 klasser på ca 20 elever i hver klasse. Det er to klasser hvor det bliver undervist på Xhosa, og to klasser hvor det bliver undervist på Afrikaans. Ud over det er klasserne delt op efter hvor langt de er kommet rent fagligt.

Don Bosco Hostel er et  hostel for unge I alderen 17-24 som ligeledes kommer fra hårdt belastede familier og er havnet på gaden. Dette hostel er primært et sted og bo for de unge som bor for langt væk eller som er blevet hjemløse af den ene eller den anden grund. De unge på Don Bosco Hostel er ofte tilknyttet Samsung Real Dreams Youth Employment Skills (YES) som er en workshop for unge mellem 16 og 25 hvor de får arbejdstræning på et værksted med blandt andet læder, træ og metal. Udover arbejdstræning har projektet også meget fokus på at integrere de unge i samfundet så de kan komme ud og få arbejde, det de kalder Life Skills på Salesian Institute.

16+ Outreach project, er et projekt hvor de laver opsøgende arbejde på gadeplan. Deres mål er at skabe relationer med børn og unge som lever på gaden i Cape Town.  The Outreach Workers kan således blive en stabil person I deres liv og med tiden tilbyde en lysere fremtid med blandt andet Salesian Institutes mange projekter. Don Bosco Hostel bliver en redning for mange af disse unge.

Learn 2 Live er jeg kommet i Mrs Jacobas klasse. Det er en senior klasse hvor det er 18 drenge og to piger i alderen 14-17 år. Næsten al undervisning foregår på Afrikaans, som er drengenes første sprog, men der bliver også talt meget på engelsk i undervisningen. De primære fag som der bliver undervist i, i klassen er matematik, sprog og life skills. Mrs. Jacoba er en farvet kvinde i 50´erne, hun er en meget dygtig lærer og har været på Learn to live i mange år efterhånden. Men hun er også meget hård i forhold til danske forhold må man sige. Ud over det er hun meget religiøs, og bruger meget tid på at tale om hvordan man er et godt menneske i guds øjne. Det er det hun kalder life skills lessons, som er en del af undervisningen i hendes klasse. Det foregår på den måde at hvis der opstår en situation hvor en af eleverne gør noget hun ikke synes er rigtigt, så stoppes undervisningen og hun tager nu fat i drenges adfærd så alle kan lære af det. Mrs Jacoba læser et stykke fra bibelen hver morgen hvor der er et tema hun synes er vigtigt. Hun vender ofte tilbage til budskabet i bibelstykket i løbet af dagen. Udover undervisningen i klassen med Mrs. Jacoba har de art class, computer class og life skills class en gang om ugen.

Det er ikke altid jeg forstår hvad der ligger til grunde for Mrs. Jacobas mange moraleprækner og afstraffelser, og jeg synes sjældent det er god grund til at det skældud hun giver. Men nu er jeg jo ikke herfra og må tage den kulturelle barriere med i mine overvejelser. Men det som er sikkert er at Mrs Jacoba har godt styr på sin klasse i forhold til nogen af de andre klasselærere. Maria og Mikkel fra DK som også er på Lear to live, er kommet i to klasser hvor der er meget mere uro. De er også yngre i  de klasser, men de slås meget, tager kvælertag på hinanden, og de skal hele tiden skilles fra hinanden med magt. Det er ikke rigtig sket i min klasse endnu, udover nogen små slagsmål hvor man må gå ind og skille dem ad, og der er altid den ene pige i min klasse der er oppe og slås da det er hendes måde at overleve sammen med disse drenge på, tror jeg. I Mikkels klasse er klasse lærerne meget frustreret og mangler redskaber til at styre drengene, så hun slår dem med en stok en gang imellem, ikke for at hun får mere respekt af det,  for de slår også hende, hvilket hun ofte griner af, og man kan tydelig se de ikke respekterer hende. Selv om Mrs. Jacoba er hård og noget så old school, så er jeg glad for at jeg er i hendes klasse, fordi hun har styr på drengene.

Drengene i min klasse er nogen søde og dejlige drenge, men de er også vildt provokerende på alle måder. De er på mange måder nogen ganske almindelige teenager drenge og piger, som har de interesser teenagere nu engang har. De fleste er startet ud med at prøve mine grænser af, men det bliver lettere og letter at håndtere dem for hver dag. Jeg har været meget bevidst omkring at sætte mine grænser fra starten. Især i forhold til at mange af dem vil hænge op af mig, og røre ved mit hår, massere mig ol. Jeg har fået meldt klart ud at det ikke er i orden, så det gør de ikke længere. Jeg må bruge meget energi på at være vedholdende når jeg sætter mig noget for ovenfor drengene. For eksempel i klassen når Mrs. Jacoba ikke er der, noget som sker tit, og de tror de kan lave hvad de vil når hun går ud. Så er det en udfordring at holde fast ved, at de samme regler gælder når hun ikke er der.

Min rolle på Learn 2 Live vil blive meget op til mig selv. For Mrs. Jacoba er jeg hurtigt blevet en lærerassistent på den måde at jeg hjælper hende med at tage kopier, rette opgaver,  hente ting for hende, lave læseøvelser med drengene på engelsk, og være til generel assistance for hende og drenge i klassen. Jeg har taget en snak med hende omkring min rolle som pædagog studerende i klassen, og mit ønske om at lave ting i mindre grupper med drengene. Jeg har lagt mærke til at de generelt er dårlige til at snakke i klassen. Når Mrs. Jacoba lægger op til en lille diskussion falder den ofte til jorden. Jeg ved ikke om dette skyldes at de ikke er vandt til at debattere eller om det er fordi Mrs. Jacoba er ret striks. Jeg har derfor planlagt er at have diskussions grupper med dem i forskellige grupper to dage om ugen hvor vi laver digtanalyse sammen, læser nyhedsartikler, ser en film eller lignende. Jeg har haft min første gruppe på fem i dag, hvor jeg gav dem tre digte med hjem som læselektier fra 2pacs tidlige digtsamling ,som handler meget om at være ung i ghettoen. Det var lidt svært at få dem i gang i starten, hvor de var lidt generte og usikre på hvad de skulle sige. Jeg gav dem nogen spørgsmål til en generel digtanalyse som jeg havde forberedt, men ikke givet dem med hjem. Efter nærmere overvejelse vil jeg give dem spørgsmålene med hjem til forberedelse for at give dem en ide om hvad de skal, og således kan  forberede sig bedre hjemmefra. Det første digt vi skulle analysere var:

The rose that grew from the concrete.
Did you hear about the rose that grew
from a crack in the concrete?
Proving nature's law wrong
it learned 2 walk with out having feet.
Funny it seems, but by keeping its dreams,
it learned 2 breathe fresh air.
Long live the rose that grew from concrete
when no one else ever cared.

Her blev jeg nødt til at prøve at få dem til at tænke over hvad rosen og betonen kunne være symbol for. Da jeg foreslog at rosen kunne være en mand og betonen ghettoen, gav hele digtet mening for dem og vi fik en rigtig god snak om det at kæmpe for sine mål, overlevelse og mod. Så kunne de fortælle mig en masse om 2pacs liv som jeg ikke vidste noget omJ Det næste digt  var lidt sværere da det indeholdte mange ord de slet ikke kendte til, for eksempel Solitude, compromising og preserve. Så vi blev nød til at gå digtet igennem sammen for at forstå det hele. Jeg endte med at give dem til opgave at slå ordene op på afrikaans til næste gang, så de kan få en endnu bedre forståelse af digtet, og derefter snakke om det sammen igen næste gang. Trods den lidt svære start var alle med i diskussionen da timen var gået og vi skulle afslutte, det var rigtig ærgerligt at stoppe der. Glæder mig rigtig meget til næste gang og har fået nogen ideer til hvordan jeg bedre kan gribe det an med den næste gruppe. Tror også bare de skal få lov til at vænne sig til denne form for undervisning, for jeg tror ikke de har prøvet det før.  

Udover mit diskussions gruppe projekt er jeg og Maria blevet bedt om af Brother Chris at have Life Skills med tre af de store piger fra workshoppen en eftermiddag om ugen. Jeg har allerede brugt en dag sammen med dem da deres leathercraft  lærer var syg, og jeg lige måtte tage over og sørge for at de fik lavet deres lædertasker og ikke lavede ballade. Det var en super hyggelig dag. Pigerne er i alderen 18-25 år og nogen søde piger. Nogen af dem er meget generte, men de vil gerne snakke med en og høre hvad for en jeg er. Temaerne vi skal snakke om sammen bliver lidt forskelligt, og de har selv været med til at ønske nogen af dem. Men i store træk vil det handle om sex og seksuelle grænser, pligter, anger management, fremtid, frustrationer, stoffer og alkohol. Vi tænker at vi kunne læse nogen nyhedsartikler, digte eller se film om de aktuelle emner.

Jeg er også i gang med et foto projekt sammen med en anden studerende fra Danmark, Mikkel, hvor vi tager billeder af drengene og lærer dem selv at redigere dem i programmet Picasa 3, som vi har fået installeret på skolens meget gamle computere. Dette har vi gjort når klasserne har computer class, som Mikkels har fået ansvaret for.  Det er meget sjovt at lære dem hvordan de bruger computere, de fleste har ikke computer derhjemme. De billeder de laver af sig selv ender op med at blive meget gangster orienteret med Bad Boy overskrift og det hele på. Sammen med Mikkel skal jeg også lave et maleprojekt med børnene i skolegården, hvor vi har fået en hel væg til disposition. Så må vi lige se hvad vi finder på der. 

Der en stor muligheder på Learn 2 Live, så frem til at man selv griber mulighederne og er kreativ. Når det gælder vejledning har vi Brother Chris (rektor) som vil holde et møde med os alle tre en gang om måneden hvor vi kan stille spørgsmål, men nogen faglig pædagogisk vejledning bliver det nok ikke. Vi tre pædagog studerende på Learn 2 Live bruger hinanden enormt meget. Jeg har også en rigtig god støtte i de andre som jeg er af sted med når jeg kommer hjem og er lidt opgivende efter en hektisk dag. Vi er alle meget gode til at spørge hinanden ind til hvordan dagen har været. Jeg er utroligt glad for at være på Learn 2 live og glæder mig til at komme på arbejdet hver dag. 

Kærlig hilsen Sara



2 kommentarer: